Heb jij nog een vraag?
Lees het antwoord hieronder!
Zit jij na jouw bestelling of de plaatsing van jouw zonnepanelen en/of thuisbatterij nog met enkele vragen? Ons team verzamelde met plezier alle antwoorden op de veelgestelde vragen.
Heb je andere vragen of heb je nog geen zonnepanelen met thuisbatterij? Neem dan gerust contact met ons op via info@mrgroup.be. Onze collega's staan steeds voor jou klaar met een persoonlijk advies. Neem gerust al eens kijkje bij onze tevreden klanten!
Planning
Bij bestelling ontvang je vanuit onze binnendienst een 'Ontvangst bestelling' via mail. Deze mail dient als bevestiging voor de verwerking van jouw dossier.
In deze mail delen we alvast een geschatte levertermijn van jouw zonnepanelen mee. Deze levertermijn is steeds afhankelijk van verschillende factoren (soort product, stock, datum bestelling...).
Onze planning belt zelf elke klant in chronologische volgorde op om in te plannen. Het heeft dus geen zin om op te bellen voor het verkrijgen van een installatiedatum van jouw PV-installatie.
Indien je de bevestigde installatiedatum alsnog wenst te wijzigen kan je jouw vraag mailen naar info@mrgroup.be. Een van onze collega's van de planning zal jou contacteren om een nieuwe afspraak voor de installatie van jouw zonnepanelen vast te leggen.
Facturatie
Bij MR Solar werken we standaard* niet met voorschotfacturen. Er volgt meteen een definitieve totaalfactuur na het plaatsen van jouw PV-installatie.
* in uitzonderlijke omstandigheden kan dit afwijken
Het is mogelijk jouw facturatie op te splitsen op jouw bedrijf en privé eigendom.
Indien je dit wenst vragen we dit bij de bestelling al meteen correct door te geven.
Vanaf 1 april 2022 tot en met 31 december 2023 is het verlaagd tarief van 6% btw van toepassing voor de levering en installatie van zonnepanelen in woningen jonger dan 10 jaar. Ook nieuwbouwwoningen en woningen opgericht na afbraak komen nu dus in aanmerking.
Voor woningen ouder dan 10 jaar was het verlaagd tarief van 6% al van toepassing en blijft deze regeling ongewijzigd.
Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat het onroerend goed uiteindelijk uitsluitend of hoofdzakelijk wordt gebruikt als privéwoning.
Voor gebouwen met een dubbel gebruik zal dus vereist zijn dat het minstens voor 50% dienstig is als private woning.
LET OP: Voor de thuisbatterij blijft het tarief van 21% van toepassing op installaties in woningen jonger dan 10 jaar.
Onze boekhouding stuurt jou de factuur meteen via mail door zodra de installatie van jouw zonnepanelen is afgerond.
De betalingstermijn is 10 dagen na ontvangst van de factuur via e-mail. De betalingsvoorwaarden zijn terug te vinden op jouw persoonlijke offerte.
Let op: de keuring en login van jouw PV-installatie volgt kort na de plaatsing. Dit kan enkele dagen duren en is geen geldige reden om de factuur niet te betalen.
Indien er wijzigingen moeten gebeuren aan jouw factuur kan je een mailtje sturen met jouw vraag naar: facturatie@mrgroup.be
Keuring & Premies
Het plaatsen van een digitale meter is verplicht voor nieuwe PV-installaties indien je in aanmerking wil komen voor een premie.
De installatie van een digitale meter kan op 2 manieren:
- Je wacht af tot Fluvius zelf contact opneemt voor het plaatsen van een digitale meter. Deze plaatsing is gratis.
- Je vraagt zelf een digitale meter aan en betaalt éénmalig 88,50 euro inclusief btw. Dit kan via het nummer van Fluvius 078 35 35 34 of via het online formulier op hun website.
We raden ten zeerste aan om te kiezen voor optie 2 als je recht hebt op een premie!
Het is belangrijk om te weten dat je als klant jouw premie pas kan aanvragen als de digitale meter is geïnstalleerd. Dit is een voorwaarde.
De wachttijd bij Fluvius voor het gratis plaatsen van een digitale meter loopt momenteel op tot meer dan 200 dagen.
Hierdoor kan de premie voor jouw thuisbatterij in het gedrang komen. Bij de premie van de thuisbatterij moet deze aanvraag binnen de 9 maanden gebeuren na datum van de eindfactuur. Indien dit niet lukt door de oplopende wachttijden bij Fluvius bestaat het risico dat jouw premiebedrag wordt aangepast.
Bij de zonnepanelenpremie is er geen vaste termijn om de aanvraag in te dienen. Hierbij is het belangrijk om jouw premie aanvraag niet uit het oog te verliezen indien je alsnog wenst te wachten op Fluvius.
Na de keuring heb je van davina@mrgroup.be een mail ontvangen met alle informatie en documenten over het aanmelden van jouw installatie en het aanvragen van de premies.
In deze e-mail vind je meer informatie over hoe je het document "verklaring op eer" kan ontvangen -> Zie puntje 3.
Enkel wanneer we van jou het ondertekende document ontvangen, kunnen wij jou de verklaring op eer van de installateur bezorgen om jouw premie aan te vragen.
Het G-nummer is een het identificatienummer van jouw PV-installatie. Dit G-nummer ontvang je in een bevestigingsmail van Fluvius onmiddellijk na de aanmelding van jouw installatie.
Heb je geen e-mail ontvangen met een G-nummer na aanmelding?
Dit nummer kan je ook online terug vinden op jouw ‘Mijn Fluvius’-account bij ‘Groene Stroom’.
OPGEPAST: Het G-nummer zal pas werken nadat je een (tweede) e-mail kreeg van Fluvius dat jouw aanmeldingsdossier verwerkt werd. Het kan tot 12 weken duren vooraleer je deze bevestigingsmail ontvangt. Indien je dit te vroeg probeert in te geven kan je onderstaande foutmelding krijgen.
Zolang je dus geen tweede bevestigingsmail kreeg en/of de status in jouw Mijn Fluvius-account op 'in verwerking' staat, kan je het G-nummer nog niet gebruiken.
Kreeg je reeds de bevestigingsmail van Fluvius maar krijg je alsnog een foutmelding?
Neem contact op met Fluvius op het nummer 078 35 35 34
Na de plaatsing van de zonnepanelen, thuisbatterij en/of laadpaal dienen wij een aanvraag in bij onze keuringspartner ACEG.
De keuringsdienst neemt binnen de 14 dagen contact op met jou via e-mail of telefonisch om een definitieve keuringsdatum af te spreken. Controleer zeker even jouw ongewenste mail!
Indien de installatie niet conform werd verklaard, nemen wij contact op met jou om een technieker langs te sturen. Hierna volgt de datum van de herkeuring via ACEG.
Na een conforme keuring van jouw zonnepanelen en/of thuisbatterij, ontvang je van davina@mrgroup.be via mail de nodige documenten om jouw installatie aan te melden (synergrid-attest, ééndraadsschema en het keuringsverslag).
- Surf je naar https://www.fluvius.be/nl/veelgestelde-vragen/mijn-fluvius/aanmelden
- Volg de verschillende stappen aan de hand van onze uitgebreide handleiding.
LET OP: In onze handleiding staan er voorbeeldcijfers ingevuld ter illustratie. Jouw persoonlijke cijfers kan je terugvinden op de bijgeleverde documenten (keuringsverslag).
Recente wijzigingen op de website van Fluvius hebben ervoor gezorgd dat elke aanmelding via een ID-kaartlezer of de Its-Me applicatie moet verlopen. Hierdoor kunnen wij helaas de aanmelding niet voor jou in orde brengen.
We helpen je graag verder met onze uitgebreide handleiding die jou stap voor stap doorheen de aanmeldingsprocedure zal begeleiden.
Lukt het aanmelden helemaal niet?
Bij moeilijkheden kan je een afspraak maken op een kantoor van Fluvius bij jou in de buurt. Zo kan je samen met een medewerker van Fluvius de aanmelding van jouw zonnepanelen en thuisbatterij in orde te brengen.
Lukt het aanvragen van jouw zonnepanelen premie niet?
Bij moeilijkheden kan er een afspraak gemaakt worden op een kantoor van Fluvius bij jou in de buurt. Zo kan je samen met Fluvius de aanvraag in orde brengen.
Na installatie ontvang je van davina@mrgroup.be via mail de nodige documenten, zoals het keuringsverslag en de factuur (bij meerdere facturen alle facturen toevoegen!), om jouw batterijpremie aan te vragen.
LET WEL: enkel wanneer je jouw intentieverklaring aan ons bezorgd, kunnen wij het document 'Verklaring op eer van de installateur' doorsturen. Dit is een voorwaarde om de premie te kunnen aanvragen.
Zodra je de verklaring op eer van ons ontvangt, kan je jouw premie aanvragen via deze link.
Opmerking: Met deze verklaring op eer (vanaf 1 november 2021) heb je GEEN ‘attest van Fluvius’ meer nodig. Je kan op deze vraag dus NEE antwoorden.
Enkele belangrijke voorwaarden:
- Je moet een volledig premiedossier binnen de 9 maanden na datum van de eindfactuur van de thuisbatterij-installatie indienen.
- De datum van indienstname (AREI-keuring) bepaalt de premiehoogte en -voorwaarden.
Meer informatie over deze premie aanvraag kan je hier terugvinden.
Bij vragen of problemen tijdens de aanvraag van de premie kan je terecht bij de Vlaamse Overheid op het nummer 1700.
De premie van de thuisbatterij is een subsidie vanuit de Vlaamse overheid. Omwille van de privacywetgeving kunnen wij de aanvraag niet voor jou indienen.
Lukt het aanvragen van de thuisbatterij premie niet?
We raden aan om hulp te vragen aan een familielid, vriend(in) of kennis die je jouw persoonlijke gegevens toevertrouwd.
Voor zowel voor de premie voor zonnepanelen als voor de thuisbatterij houdt men rekening met de keuringsdatum van jouw installatie.
- Zonnepanelen: Er is geen specifieke termijn waarbinnen je de premie moet aanvragen. Enkel de keuringsdatum is van belang voor het bepalen van het premiebedrag.
- Thuisbatterij: Belangrijk om te weten is dat je de premie binnen de 9 maanden na datum van de eindfactuur moet aanvragen. De keuringsdatum is belangrijk voor de bepaling van het premiebedrag voor jouw thuisbatterij Indien de keuring pas in 2023 plaatsvindt, heb je recht op de premie van 2023. Meer informatie over het premie bedrag kan je hier terugvinden.
Je kan jouw premie voor de zonnepanelen aanvragen na aanmelding van jouw PV-installatie.
Na jouw aanmelding bij Fluvius ontvang je een bevestigingsmail met een G-nummer. Aan de hand van dit G-nummer kan je de premie voor de zonnepanelen aanvragen.
Het G-nummer is een het identificatienummer van jouw PV-installatie. Dit G-nummer ontvang je in een bevestigingsmail van Fluvius onmiddellijk na de aanmelding van jouw installatie.
Heb je geen e-mail ontvangen met een G-nummer na aanmelding?
Dit nummer kan je ook terug vinden op jouw ‘Mijn Fluvius’-account bij ‘Groene Stroom’.
OPGEPAST: Het G-nummer zal pas werken nadat je een (tweede) e-mail kreeg van Fluvius dat jouw aanmeldingsdossier verwerkt werd. Het kan tot 12 weken duren vooraleer je deze bevestigingsmail ontvangt. Indien je dit te vroeg probeert in te geven kan je onderstaande foutmelding krijgen.
Zolang je dus geen tweede bevestigingsmail kreeg en/of de status in jouw Mijn Fluvius-account op 'in verwerking' staat, kan je het G-nummer nog niet gebruiken.
Kreeg je reeds de bevestigingsmail van Fluvius maar krijg je alsnog een foutmelding?
Neem contact op met Fluvius op het nummer 078 35 35 34
Aanvraagprocedure premie:
- Log in op jouw Mijn Fluvius-account
- Ga naar de rubriek Premies
- Start de aanvraag voor de premie
Éénmalige premie vanaf 2021 voor PV-installaties in Vlaanderen
Deze premie is enkel van toepassing voor woningen die aangesloten zijn op het elektriciteitsnet vóór 2014. Nieuwbouwprojecten vallen hier niet onder.
De premies lopen eind 2024 af en gaan jaarlijks 25% naar beneden.
Overzicht premie 2022:
In 2022 bedraagt de premie 300 euro/kWp voor installaties tot maximaal 4 kWp en bijkomend 150 euro/kWp van 4kWp tot 6 kWp, wat overeenkomt met maximaal 1.500 euro.
Het premiebedrag wordt bepaalt door enerzijds de grootte van jouw installatie alsook de keuringsdatum (=jaar).
Om in aanmerking te komen voor de premie van de zonnepanelen moet je aan enkele voorwaarden voldoen:
- Datum indienstname ligt na 01/01/2021
- Er moet een digitale meter aanwezig zijn op het installatie-adres
- Enkel voor nieuwe installaties met een omvormervermogen ≤ 10 kVA
- De premie wordt toegekend voor bestaande woningen, wooneenheden (bv. appartementen) of appartementsgebouwen in
het Vlaamse Gewest, die aangesloten zijn op het distributienet vóór 1 januari 2014 of waarvoor de omgevingsvergunning voor
stedenbouwkundige handelingen meer dan vijf jaar voor de datum van de eindfactuur werd verleend en waarbij het gebouw
voldoet aan de op haar van toepassing zijnde EPB-eisen en de EPB-aangifte werd ingediend binnen de geldende termijn - De zonnepanelen moeten door een erkende aannemer geplaatst worden
- Deze aannemer beschikt over een certificaat van bekwaamheid (RESCERT) of laat de geplaatste installatie valideren/controleren door een persoon die hierover beschikt
- De zonnepanelen mogen niet geïnstalleerd worden op asbesthoudende dakbekleding of een asbesthoudend onderdak
- De premie is éénmalig. Dit wil zeggen dat er per EAN-nummer slechts 1 premie aangevraagd kan worden. Hierdoor komen uitbreidingen niet in aanmerking
Het volledige overzicht kan je hier terugvinden.
De premie van de thuisbatterij is een subsidie vanuit die overheid tot eind 2024. Deze premie daalt elk jaar en kan nooit meer bedragen dan 40% van de investeringskosten.
In 2022 bedraagt deze premie max. €1725. Het volledige overzicht kan je hieronder raadplegen:
Voorwaarden premie thuisbatterij sinds 1 januari 2022
- De premie voor een thuisbatterij geldt alleen voor natuurlijke personen (particulieren, met inbegrip van natuurlijke personen die koopman zijn of een zelfstandig beroep uitoefenen), en niet voor organisaties of vennootschappen
- Natuurlijke personen die koopman zijn of een zelfstandig beroep uitoefenen kunnen de factuur laten betalen door de eenmanszaak met vermelding van hun BTW nummer
- De premie is van toepassing op zowel bestaande gebouwen als nieuwe gebouwen
- Je moet een volledig premiedossier binnen de 9 maanden na datum van indienstname (AREI-keuring) van de thuisbatterij-installatie indienen
- De datum van indienstname (AREI-keuring) bepaalt de premiehoogte en -voorwaarden
- De premie is éénmalig. Dit wil zeggen dat er per EAN-nummer slechts 1 premie aangevraagd kan worden. Hierdoor komen uitbreidingen niet in aanmerking
Hieronder enkele voorbeelden:
- Voorbeeld 1: datum van indienstname (AREI-keuring) in februari 2022 en volledig premiedossier ingediend in april 2022: premiehoogte 2022
- Voorbeeld 2: datum van indienstname (AREI-keuring) in december 2022, datum volledige premiedossier ingediend februari 2023: premiehoogte 2022
- Voorbeeld 3: datum van indienstname (AREI-keuring) in februari 2022 en volledig premiedossier ingediend in december 2022: U komt NIET in aanmerking voor de premie thuisbatterij want uw premiedossier is niet ingediend binnen de 9 maanden na de datum van de AREI-keuring
Het volledige overzicht aan voorwaarden rond deze overheidssubsidie kan je hier raadplegen.
In Wallonië kan je nog genieten van de terugdraaiende teller en wordt het prosumententarief geleidelijk aan toegepast.
Bij dit systeem draait jouw teller vooruit wanneer je elektriciteit van het net afneemt en draait de teller achteruit op het moment dat je de opgewekte elektriciteit van de zonnepanelen niet meteen kan opgebruiken en terug injecteert op het net.
Voor dit terugdraaiende systeem worden zonnepanelen eigenaars jaarlijks een forfaitair bedrag aangerekend, namelijk het prosumententarief. Op die manier draag je als prosument financieel bij tot het reële gebruik van het netwerk terwijl jouw meter terugdraait.
Bij installatie geeft onze technieker het document 'formulaire de notification de mise en service pour une installation de production d'électricité de puissance ≤10 000 kVA' aan jou. Dit document moet je goed bijhouden.
Tijdens de keuring zal onze keuringspartner pagina 3 invullen van het document die je zelf nog moet ondertekenen.
Na de keuring en betaling van jouw installatie, ontvang je van ons via mail alle nodige informatie om de rest van het document correct in te vullen.
In onze mail zal je de instructies terugvinden die van toepassing zijn op jouw netbeheerder (ORES, RESA, AIEG, REW, AIESH). Deze informatie laat je toe om pagina 1 en 2 te vervolledigen.
Tot slot hoef je enkel nog jouw ingevulde formulier via mail in te dienen bij de netbeheerder die voor jou van toepassing is:
- ORES: contact@ores.be
- RESA: autoproducteurs@resa.be
- AIEG: aieg@aieg.be
- REW: rew@grdwavre.be
- AIESH: clients@aiesh.be
OPGEPAST:
Indien je dit niet op tijd doet, blijft het normale tarief aangerekend en niet in het prosumententarief. Vervolgens zal jouw netbeheerder voor alle ongereguleerde situaties uitschakelingsmaatregelen moeten nemen.
Wij raden dan ook aan de nodige stappen te ondernemen om deze documenten te verzenden zodat je de prosumententoeslag betaalt.
Na installatie ontvang je van ons via mail alle nodige documenten.
Om jouw groenestroomcertificaten aan te vragen, kan je onderstaande stappen volgen:
- Klik op deze link van de website van Sibelga
- Werk de stappen in volgorde af
Hou hiervoor volgende gegevens bij de hand:
- Vermogen van de panelen van elke installatie: kWp
- Omvormervermogen van elke installatie: kVa
Kort samengevat moet je volgende stappen nog in orde brengen:
- Vraag jouw digitale meter aan bij Sibelga via deze link
- Zodra de digitale meter geïnstalleerd is, ontvang je een certificaat van Sibelga
- Vervolgens moet de installatie worden goedgekeurd door een certificatie-instelling (= tweede controle). Hiervoor moet je de bijlage "SOL-certificeringsaanvraag" invullen en een afspraak maken. Deze afspraak is niet gratis en is niet inbegrepen in onze offerte. Meer informatie kan je hier vinden
- Na de certificering ontvang je van Sibelga de aansluitingsgegevens voor het online portaal. Hier kan je jouw meterstanden invoeren
- Na het invullen van jouw meterstanden vind je de certificaten terug op het extranet van Brugel. Via de website van Brugel kan je nagaan over hoeveel groenestroomcertificaten je beschikt
- Nu kan je overgaan tot de verkoop van jouw groenestroomcertificaten. Raadpleeg hier de lijst
Zijn er nog onduidelijkheden? Neem contact op met SIBELGA op het nummer 02 549 41 00.
De Brusselse overheid werkt met een compensatiesysteem voor alle eigenaars van zonnepanelen. Elke prosument is er verplicht een digitale/bidirectionele meter te plaatsen. Dankzij deze digitale meter kan men monitoren hoeveel elektriciteit de prosument werkelijk van het net afneemt. De prosument betaalt hierbij een nettarief, gebaseerd op zijn werkelijke afname van het net, voor het gebruik van het distributienetwerk.
Tot slot bestaat voorlopig het systeem van groenestroomcertificaten in Brussel nog voor kleine verbruikers. Vanaf 2021 ontvangen nieuwe installaties 10 jaar lang jaarlijks 2,4 groenestroomcertificaten/mWh. De waarde van 1 groenestroomcertificaat komt neer op ongeveer €93.
Vanaf 1 juli 2022 tot 31 december 2022 kan je als eigenaar van een digitale meter een extra retroactieve investeringspremie voor de netkost aanvragen bij Fluvius. Deze premie bedraagt maximum €170.
Benieuwd of jij recht hebt op deze premie en hoe je deze bij Fluvius kan aanvragen? Lees het in onze blog!
Technische vragen
De login voor jouw applicatie volgt binnen de 2 weken na installatie via mail.*
Bij onduidelijkheden kan er steeds geantwoord worden op deze instructiemail.
*Het wachten op de login is geen reden om de eindfactuur niet volledig te betalen. Gelieve hiervoor de betalingsvoorwaarden op jouw persoonlijk offerte te raadplegen.
Heb je een vermoeden dat jouw installatie niet meer naar behoren werkt? We helpen je graag verder met onderstaand stappenplan.
Kies hierbij steeds voor de correcte omvormer die bij jou werd geïnstalleerd. Het type omvormer kan je terugvinden op de omvormer zelf of op het keuringsverslag.
Is jouw probleem hierna (nog) niet opgelost? Stuur jouw vraag naar info@mrgroup.be.
Indien Fluvius werken heeft gepland in jouw buurt ontvang je in de brievenbus een waarschuwing voor jouw pv-installatie.
We raden aan om tijdens de geplande werken jouw installatie af te koppelen. Dit is enkel en alleen om het mogelijke risico op schade te vermijden.
Het uitschakelen van jouw PV-installatie doe je als volgt:
- Leg de zekering(en) van jouw zonnepanelen af in de zekeringskast
- Leg na de werken de zekering terug aan
- De installatie start vanzelf opnieuw op
Ben je na de plaatsing van jouw PV-installatie veranderd van internetprovider?
Volg onderstaand schema om jouw verbinding met de online applicatie te herstellen:
Indien van toepassing kan je hier bijkomende handleidingen raadplegen:
** bijlage herkoppelen powerlines
*** bijlage handleiding wijziging wachtwoord
Is jouw probleem hierna (nog) niet opgelost? Stuur jouw vraag naar info@mrgroup.be.
Heb je gemerkt dat jouw omvormer op zonnige dagen, meestal over de middag, uitvalt? Dit komt door het fenomeen spanningsstijging/spanningsval.
Hiervoor neem je best contact op met Fluvius op het nummer 078 35 35 00.
Wil je meer weten over jouw zonnepanelen in combinatie met een Huawei omvormer en/of thuisbatterij? Ontdek in deze video stap voor stap hoe je jouw Huawei installatie kan monitoren.
Dankzij de eenvoudige Fusion Solar applicatie blijf je op ieder moment van de dag op de hoogte van jouw rendement!
Andere vragen
Ben je niet helemaal tevreden over jouw installatie?
Je kan ons steeds jouw feedback mailen naar info@mrgroup.be met indien van toepassing enkele foto's van jouw situatie.
Onze dienst na verkoop staat klaar om naar jou te luisteren en om samen een oplossing te vinden.
We raden aan om toch om de 2 jaar eens de zonnepanelen te reinigen. Hiervoor raadpleeg je best een gespecialiseerde firma in jouw buurt. Zelf bieden wij geen onderhoud aan.
Wil je meer weten over de reiniging van jouw PV-installatie? Lees zeker eens onze blog!
Bij het plaatsen van zonnepanelen met een digitale meter raden we in de meeste gevallen aan om te kiezen voor een tweevoudig tarief (= dag- en nachttarief).
Bij een dubbel tarief betaal je namelijk iets minder als je energie afneemt van het net tijdens de daluren. Deze daluren gelden na 22u 's avonds en in het weekend.
Indien je bijna nooit tijdens deze daluren verbruikt en jouw grootverbruikers bijvoorbeeld hoofdzakelijk overdag laat draaien, kan het zijn dat een dubbel tarief niet voordeliger is.
Kortom is het kiezen van jouw tarief afhankelijk van jouw persoonlijke verbruik en situatie.
Geen antwoord op jouw vraag gevonden?
Heb je andere vragen of heb je nog geen zonnepanelen met thuisbatterij? Neem dan gerust contact met ons op via info@mrgroup.be.
Onze collega's staan steeds voor jou klaar met een persoonlijk advies.
Wil je weten wat jij kan verdienen met zonnepanelen?
MR Solar
Pluim 7
8550 Zwevegem (Kortrijk)
Sitemap
Overige informatie
Vennootschap: MR Group
Maatschappelijke zetel: Pluim 7, 8550 Zwevegem (Kortrijk)
BTW nr: BE0842.496.864
Social