algemeen laadpaal 2

Verplicht laadpalen nieuwe gebouwen en renovatiebouw in Vlaanderen

Vanaf 11 maart 2021 verplicht een nieuwe Europese richtlijn om een laadpaal te voorzien op de parking bij een nieuwbouw of renovatiebouw. De overheid maakt hierbij een onderscheid tussen residentiële gebouwen en niet-residentiële gebouwen. Dankzij deze nieuwe richtlijn vervult het Vlaams Energie- en Klimaatplan meteen de belofte om meer laadinfrastructuur te installeren.

Residentiële gebouwen die meer dan één overdekte of open parkeerplaats hebben, moeten verplicht bij een nieuwbouw of verbouwing alle parkeerplaatsen voorbereiden op een toekomstige laadpaal. Hierop volgend zullen ook woningen met oprit én garage aan diezelfde voorwaarden moeten voldoen. Woningen met maar één parkeerplaats ontsnappen nog net aan deze verplichting.

Bedrijven, winkels en gebouwen die niet bewoond zijn, vallen onder de niet-residentiële categorie. Indien er bij dergelijke gebouwen sprake is van meer dan 10 parkeerplaatsen, dan zijn minimum twee laadpalen verplicht. Hierbij moet je wel rekening houden met bekabeling voor ten minste 4 laadpalen. Deze regel geldt voor één parkeerplaats op de vier bij een verdere uitbreiding van de bestaande parking.

De overheid kan daarnaast ook andere eisen opleggen zoals bepaalde voorwaarden waaraan de onderdelen van de elektrische installatie moeten voldoen (bijvoorbeeld: oplaadpunten, leidingen, goten, aansluiting, verdeelbord).
Tot slot kan de overheid een uitzondering toestaan bijvoorbeeld wanneer de kosten voor de installatie van de oplaadpunten en de leidingen bij een ingrijpende renovatie meer dan 7% van het renovatiebedrag zouden bedragen.

Sancties

Ondertussen werkt bevoegde minister hierrond nog verdere richtlijnen uit. De sancties die verbonden zijn aan het niet naleven van deze Europese richtlijn zijn daarentegen wel al gekend.
De boetes kunnen oplopen tot 2 000 euro per ontbrekend laadpunt en 1 000 euro per parkeerplaats die niet correct is voorbereid op de installatie een toekomstig laadpaal.

Bestaande gebouwen

De kans is groot dat de overheid dit zal verplichten voor bestaande gebouwen maar dan zonder dat ze enige omgevingsvergunning moeten aanvragen. De Vlaamse regering kan de verplichting namelijk verder gaan uitbreiden. Zo spreekt men bijvoorbeeld al van minstens twee laadpunten tegen uiterlijk 1 januari 2025 voor bestaande niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen.

Samenvatting nieuwe richtlijn:

• Ingediende omgevingsvergunningen voor 11 maart 2021: moeten nog niet voldoen aan deze verplichtingen
• Ingediende omgevingsvergunningen vanaf 11 maart 2021: wie vanaf deze datum een bouwaanvraag indient voor een nieuwbouw of grondige renovatie, zal alles moeten voorzien voor laadpalen. De grootte van je oprit of het aantal parkeerplaatsen zal hierbij bepalen aan welke voorschriften je moet voldoen 

Voordelen eigen laadpaal

Waarom een laadpaal installeren? Hieronder sommen we de voordelen voor je op.

• Relatief lage investering snel terugverdiend
• Zichtbaar duurzame mobiliteit in kader van duurzaam ondernemen
• Service voor personeel en klanten
• Voordeliger dan tanken aan de pomp
• Gemakkelijk en veilig bij je thuis of op je firma te gebruiken
• Laadt 8x sneller op dan een gewoon stopcontact
• Groene energie in combinatie met zonnepanelen van MR Solar

Heb je nog bijkomende vragen? Onze collega’s staan voor je klaar! Contacteer ons voor gratis advies.

 

  1. nl
  2. nieuws
  3. verplicht laadpalen nieuwe gebouwen en renovatiebouw in vlaanderen 6670