{"id":1519,"date":"2021-03-31T14:29:00","date_gmt":"2021-03-31T14:29:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.mrsolar.be\/bedrijf\/?p=1519"},"modified":"2023-06-22T09:08:36","modified_gmt":"2023-06-22T09:08:36","slug":"verplicht-laadpalen-nieuwe-gebouwen-en-renovatiebouw-in-vlaanderen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.mrsolar.be\/bedrijf\/verplicht-laadpalen-nieuwe-gebouwen-en-renovatiebouw-in-vlaanderen\/","title":{"rendered":"Verplicht laadpalen nieuwe gebouwen en renovatiebouw in Vlaanderen"},"content":{"rendered":"\n\n\t\t\t\t\"blog-laadpalen\"\n\t

Vanaf 11 maart 2021 verplicht een nieuwe Europese richtlijn om een laadpaal te voorzien op de parking bij een nieuwbouw of renovatiebouw. De overheid maakt hierbij een onderscheid tussen residenti\u00eble gebouwen en niet-residenti\u00eble gebouwen. Dankzij deze nieuwe richtlijn vervult het Vlaams Energie- en Klimaatplan meteen de belofte om meer laadinfrastructuur te installeren.<\/strong><\/p>\n

Residenti\u00eble gebouwen die meer dan \u00e9\u00e9n overdekte of open parkeerplaats hebben, moeten verplicht bij een nieuwbouw of verbouwing alle parkeerplaatsen voorbereiden op een toekomstige laadpaal<\/strong><\/u><\/a>. Hierop volgend zullen ook woningen met oprit \u00e9n garage aan diezelfde voorwaarden moeten voldoen. Woningen met maar \u00e9\u00e9n parkeerplaats ontsnappen nog net aan deze verplichting.<\/p>\n

Bedrijven, winkels en gebouwen die niet bewoond zijn, vallen onder de niet-residenti\u00eble categorie. Indien er bij dergelijke gebouwen sprake is van meer dan 10 parkeerplaatsen, dan zijn minimum twee laadpalen verplicht. Hierbij moet je wel rekening houden met bekabeling voor ten minste 4 laadpalen. Deze regel geldt voor \u00e9\u00e9n parkeerplaats op de vier bij een verdere uitbreiding van de bestaande parking.<\/p>\nDe overheid kan daarnaast ook andere eisen opleggen zoals bepaalde voorwaarden waaraan de onderdelen van de elektrische installatie moeten voldoen (bijvoorbeeld: oplaadpunten, leidingen, goten, aansluiting, verdeelbord).
\nTot slot kan de overheid een uitzondering toestaan bijvoorbeeld wanneer de kosten voor de installatie van de oplaadpunten en de leidingen bij een ingrijpende renovatie meer dan 7% van het renovatiebedrag zouden bedragen.\n

Sancties<\/h2>\nOndertussen werkt bevoegde minister hierrond nog verdere richtlijnen uit. De sancties die verbonden zijn aan het niet naleven van deze Europese richtlijn zijn daarentegen wel al gekend.
\nDe boetes kunnen oplopen tot 2 000 euro per ontbrekend laadpunt en 1 000 euro per parkeerplaats die niet correct is voorbereid op de installatie een toekomstig laadpaal.\n

Bestaande gebouwen<\/h2>\n

De kans is groot dat de overheid dit zal verplichten voor bestaande gebouwen maar dan zonder dat ze enige omgevingsvergunning moeten aanvragen. De Vlaamse regering kan de verplichting namelijk verder gaan uitbreiden. Zo spreekt men bijvoorbeeld al van minstens twee laadpunten tegen uiterlijk 1 januari 2025 voor bestaande niet-residenti\u00eble gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen.<\/p>\n

Samenvatting nieuwe richtlijn:<\/p>\n